Badania Rynku Farmaceutycznego


Witamy serdecznie na stronie firmy BARBARA, zajmującej się przede wszystkim dystrybucją wyposażenia medycznego oraz profesjonalnych baz danych medycznych, dzięki którym możliwe jest o wiele lepsze prowadzenie działalności na skomplikowanym rynku farmaceutycznym, oraz medycznym.

Badania Rynku Farmaceutycznego

Aby zrozumieć panującą sytuację na rynku farmaceutycznym, warto przeprowadzić profesjonalne badanie marketingowe. Jak wiadomo, branża farmaceutyczna nie jest łatwa, tym bardziej warto podjąć się tego zadania. Dobrze przeprowadzone badanie jest podstawą stworzenia nowej lub zmodyfikowania dotychczasowej strategii działania. Dzięki niej zwiększa się prawdopodobieństwo, że marka produktu stanie się bardziej rozpoznawalna. Aby dobrze wpasować się w oczekiwania klientów, warto przeanalizować nie tylko wygląd opakowania produktu, ale także cenę, ulotkę, reklamę, czyli ulepszyć PR. Na samym początku dobrze jest przeanalizować czy aktualna strategia firmy jest efektywna, a dopiero później jakie są kontakty z klientami, np. w aptekach, czy produkt trafia do oczekiwanej grupy odbiorców, jaka jest ich opinia oraz w jakim stopniu spełnia ich oczekiwania. Warto zaznaczyć, że produkty farmaceutyczne dzielą się na wydawane bez recepty oraz dostępne na receptę, co znacząco je od siebie odróżnia.

 

Jakie techniki?
Badania rynku medycznego dobrze zlecić profesjonalnej, zewnętrznej firmie, która na co dzień zajmuje się takimi badaniami. Wtedy istnieje pewność, że badanie przeprowadzone zostanie zgodnie z przyjętymi zasadami i metodologią. Najbardziej tradycyjną techniką zbierania danych jest PAPI, która z reguły trafia do starszej części ankietowanych. Istnieje przy tym spore ryzyko, że ankiety nie do końca zostaną wypełnione oraz, że nie wszystkie pytania zostaną słusznie zrozumiane. Inną techniką gromadzenia danych jest CAPI, która zamiast papierowego kwestionariusza wspomagana jest urządzeniami mobilnymi. Technika telefoniczna jest najbardziej uniwersalną, gdyż może być skierowana do wszystkich grup wiekowych, zakładając, że respondent posiada telefon. Badania internetowe głównie kierowane są do młodszej grupy badanych. Opisane techniki są ilościowe, lecz możliwy jest wybór jakościowych technik, do których zalicza się: zogniskowane wywiady grupowe, indywidualne wywiady pogłębione i Tajemniczego klienta.

Podejmując się badania rynku farmacji, zaleca się przeanalizowanie obszaru, wchodzącego w zakres badania. Warto rozpocząć, od odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, a mianowicie: co badać, jak badać, gdzie badać i dlaczego badać. kolejnym po wyborze metod i technik badawczych, następuje proces budowy kwestionariusza.

 

Analiza otrzymanych danych
Kiedy zbierze się wystarczającą liczbę ankiet, przychodzi się do kolejnego etapu procesu badawczego jakim jest analiza. Warto zauważyć, że jest on czasochłonny i trwa nawet do kilkunastu tygodni. Wszystko zależy, jaką metodą gromadzi się dane, na jak dużej próbie oraz jaka jest budowa kwestionariusza. Jeśli całe badanie zostanie przeprowadzone w sposób zgodny z założeniami, to otrzymane wyniki można uznać w pełni za miarodajne, które wskażą proces zmiany.

bazy lekarzybazy aptekbazy medyczne